Skip to content Skip to footer

Technologická univerzita
Varšava (Polsko)

Vývoj bezpilotního letounu

SAE Aero Design

Technologie 3D tisku SLS od společnosti Sinterit byla jednou ze součástí úspěchu, kterého studentská asociace SAE Aero Design z Varšavské technické univerzity dosáhla v prestižních soutěžích ve Spojených státech.
SAE Aero Design je řada soutěžních leteckých a strojírenských akcí, které se konají v USA od roku 1986. Záměrem soutěže je poskytnout studentům technických oborů skutečné inženýrské výzvy. Polský tým z Varšavské technické univerzity se těchto soutěží účastní již 31 let jako jeden z favoritů. Letos tým získal tři hlavní ceny ve dvou ročnících Východ a Západ, první a třetí v různých kategoriích a celkově stál třináctkrát na stupních vítězů.
Účelem soutěže SAE Aero Design je navrhnout a postavit bezpilotní letoun schopný zvednout co nejtěžší náklad. Existují tři kategorie letadel: Micro, Regular a Advanced. Díly vytištěné na 3D tiskárně SLS společnosti Sinterit byly použity v běžné tiskárně. Jaké byly předpoklady?
Letadlo, postavené podle pravidel běžné třídy, muselo mít rozpětí křídel 120 až 216 palců, vzlet až 100 stop a výkon elektromotoru omezený na 750 W. Maximální délka každého z prvků použitých v letadle navíc nesměla přesáhnout 48 palců.
Tým 20 studentů pracoval šest měsíců na vývoji šesti modelů: čtyř v mikro kategorii a dvou v běžné. Vzhledem k tomu, že soutěž SAE Aero Design má dvě části, východní a západní, rozhodl se polský tým soutěžit v obou.

Konstrukce a příprava letadel

Kvalita a přesnost dílů spolu s jejich nízkou hmotností jsou v leteckém průmyslu klíčové. Použití SLS 3D tiskárny Lisa X od Sinteritu bylo přirozenou volbou. Klíčovým rysem technologie MSP je prakticky neomezená svoboda při navrhování geometrie, která spolu s izotropními mechanickými vlastnostmi výtisku vedla k výrobě pevných a lehkých dílů.
„SLS tisk nám umožňuje navrhovat díly se složitou geometrií a přesností, která není dosažitelná v tiskárnách FDM/FFF. To je při snižování hmotnosti zásadní. Velmi důležité jsou také prakticky izotropní mechanické vlastnosti hotového výtisku (na rozdíl od FDM/FFF tisku). To umožňuje mnohem volnější návrh prvků“, říká Michał Włodarczyk, koordinátor letadel běžné třídy.

Studenti z Varšavské technické univerzity navrhli jeden z montážních prvků ocasního ramene R23 (název letadla) s ohledem na technologii SLS. Držák ocasního výložníku přenáší velmi vysoké síly a momenty a zároveň je velmi důležitým prvkem konstrukce. Díky prakticky neomezeným možnostem návrhu geometrie bylo možné vyrobit velmi lehký a odolný prvek.

Soutěž

SAE Aero Design East se konal na Paradise Field v Lakelandu na Floridě. Během tří soutěžních dnů provedlo letadlo zvané “Czapla” (volavka) osm letů s maximálním zatížením 7,47 kg a pohotovostní hmotností 8,7 kg. Celkově tým skončil čtvrtý.
O měsíc později na hřišti Thunderbird Field ve Fort Worthu v Texasu “Czajka” provedla osm letů, tentokrát byla třetí v základní třídě, když porazila šedesát týmů z celého světa. Soutěž Aero Design West přinesla konečné vítězství v mikrotřídě, ve které tým Varšavské technické univerzity získal první cenu.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o 31. účast v této soutěži, ale první s využitím technologie 3D tisku SLS, otevírá se tím dobrá perspektiva do budoucna a ještě lepší využití pokročilých možností 3D tisku při výrobě vítězných letadel.

Nahoru