Skip to content Skip to footer

Jetson (USA)

Vývoj a výroba létajícího automobilu

Jste připraveni na osobní létající vozidlo?

Přemýšleli jste někdy o autě, které by se mohlo snadno proměnit v malé letadlo a dopravit vás do cíle, aniž byste ztráceli čas v dopravních zácpách?

Tento sen se stává skutečností rychleji, než si myslíte, a to díky Jetson One a z malé části i díky 3D tisku.

Jetson One je osobní letadlo. Společnost se snaží o zpřístupnění letů masám tím, že stírá rozdíl mezi schopností řídit auto a schopností řídit letadlo.

“Když se podíváte na auto, okamžitě víte: ach ano, to umím řídit. Chceme, aby se lidé cítili stejně, když se podívají na letadlo,” říká Alec Bialek, vedoucí výzkumu a vývoje společnosti Jetson.

Věřím, že umím létat

Cílem společnosti Jetson je zpřístupnit létání, a zejména osobní létání, všem. Příběh založení Jetsonu je velmi podobný historii mnoha úspěšných firem, které začínají slovy: “byli dva chlapi…” Byli to Tomasz Patan a Peter Ternström, oba se zajímali o Star Wars, helikoptéry a letadla.

Měli bláznivý nápad vyrobit létající vozidlo, tak extrémně lehké, aby nemuselo projít všemi certifikačními procedurami, které jsou normálně nutné pro plnohodnotná letadla. S ohledem na tuto skutečnost byl vyvíjen obrovský tlak na to, aby byl Jetson One co nejlehčí. Jakákoli hmotnost ušetřená v letadle se počítá. Ovlivňuje to také dobu letu. Když nemáte křídla, lehké vrtule jsou vše, co vás drží ve vzduchu.

Díky 3D tisku můžete létat dříve

Vzhledem k tomu, že je Jetson One extrémně citlivý na hmotnost, musel být vyroben lehkými metodami. A to je místo, kde je 3D tisk těžko nahraditelný. Aditivní výroba dala společnosti Jetson velkou výhodu, pokud jde o výrobu dutých struktur a velmi úzkých mřížkových vzorů, díky nimž jsou díly dostatečně tuhé a pevné, ale také udrží co největší část hmotnosti venku.

Než se 3D tisk stal populárním, museli výrobci letadel vyrobit spoustu forem, aby mohli prototypovat každou část letadla. Byl to dlouhý a nákladný proces. Inženýři ze společnosti Jetson mohli tento proces přeskočit, alespoň do okamžiku, kdy byli spokojeni s návrhem vyrobeným technologií 3D tisku.

“Tiskárny používáme k výrobě prototypů, protože zkoušíme různé věci. Je také hezké něco vymodelovat v CAD softwaru, vytisknout si to a fyzicky to držet v ruce a dát na vozidlo. Je to způsob, jak můžete zjistit, zda se vám to líbí”, poznamenává Alec Bialek. “Když je 3D tisk tak levný, tak dostupný, a tak rychlý, je to vlastně opravdu skvělý nástroj pro kontrolu vlastních návrhů”, uzavírá Bialec.

Prototypování není jediným využitím aditivní výroby ve společnosti Jetson. Některé finální díly jsou také vytištěny na 3D tiskárně. Pokud existují jedinečné komponenty, které se na vozidle objevují pouze jedno, bylo by velmi nákladné je vyrobit odléváním nebo lisováním. I když je na jednom vozidle více komponent a nakonec by se měly sériově vyrábět, je pro společnost také lepší začít s 3D tištěnými díly, a pokud bude poptávka po Jetson One dostatečně velká, pak může přejít sériovou výrobu.

"Vyšší kvalita spojená s SLS je pro nás příjemná"

Společnost Jetson se rozhodla použít SLS 3D tisk kvůli vysoké kvalitě tištěných dílů, extrémně dobré přesnosti a pevnosti a absenci podpůrných struktur, dobře známých z jiných populárních technologií, jako je FDM nebo SLA.

“Kvalita tisku je mnohem lepší než u FDM. Vzhledem k tomu, že Jetson One je prémiové vozidlo, záleží nám na kvalitě vydávaných dílů a kvalita spojená s SLS je bezkonkurenční. Vlastnosti materiálu jsou lepší ve srovnání s FDM a není potřeba podpůrný materiál. To je velká výhoda, když se snažíme naše konstrukce silně odlehčit“, říká Alec Bialek.

Lisa X - nejen prototypový nástroj

Inženýři společnosti Jetson používají Lisu X k tisku držáků, které drží regulátory otáček motoru a měniče. Obložení rámečku pro přístrojový štít, stejně jako anténa GPS, jsou také vyrobeny aditivní výrobou. Sestavení Jetson One vyžaduje testovací šablony, které jsou také vytištěny na SLS 3D tiskárně Sinterit.

“Máme svařovaný hliníkový prostorový rám a potřebujeme vědět, kam na něj namontovat všechny různé komponenty. Jsme tedy schopni 3D tisknout přípravky a vrtací vodítka, což pro nás představuje rychlý proces přechodu od CAD ke skutečnému produktu. Vyrobili jsme díl a vytiskli ho na 3D tiskárně a zároveň jsme vyrobili šablonu. Stavba trysek je mnohem snazší, protože není tolik měření a pravděpodobnost chyb je mnohem nižší”, říká Alec Bialek.

Lisa X prozatím splňuje všechny potřeby. Je ale kompaktní SLS tiskárna z dlouhodobého hlediska dost dobrá? “Také chcete větší tiskárnu, stejně jako vždy chcete větší CNC stroj. Takhle to funguje. Ale na to, co jsme měli a co rozumně potřebujeme, Lisa X funguje velmi dobře a bude dobře fungovat i pro budoucí produkty Jetsonu,” uzavírá Bialek.

Jetson One brzy vyrazí na oblohu

Svět je připraven a poptávka je vysoká. Záměry zakladatelů společnosti Jetson se i díky SLS 3D tisku stávají realitou. Odvedli obrovské množství práce, aby bylo létání co nejjednodušší. A výsledek tomu odpovídá. Když naskočíte do Jetson One, máte k dispozici pouze dvě páčky: “výškovou tyč” a “go stick”. To je vše, co potřebujete k létání. Tak jednoduché to je. Revoluce může začít. I díky SLS 3D tisku.

Nahoru